
Prečo vzniklo SÚŠIP – Rozhovor s predsedníčkou Svetlanou Síthovou
Prečo vznikla Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov?
Dôvodom je neustály dopyt od kolegov a kolegýň zo škôl, školských a poradenských zariadení, ktorých špecifické ťažkosti a potreby vychádzajúce z práce s deťmi, žiakmi a žiačkami so špeciálnymi potrebami nie sú dlhodobo riešené. Napriek tomu, že počet detí so špeciálnymi potrebami rastie, a dnes už nejestvuje školská trieda, v ktorej sa nevzdelávajú aj deti so špeciálnymi potreby, od nadania, cez ťažkosti v sústredení či deti so zdravotným znevýhodnením, počet špeciálnych a inkluzívnych pedagógov v školách a poradenských zariadeniach je nedostačujúci. Hlas jednotlivca, ktorý na dané problémy poukazuje, je vždy slabší a menej počuteľní ako hlas skupiny. SUŠIP vzniká z dôvodu, aby nenahraditeľná práca každého špeciálneho a inkluzívneho pedagóga bola uznávaná, rešpektovaná a ohodnotená (nielen finančne, ale i spoločensky).
Čo je podľa Vás hlavným cieľom SÚŠIP?
Slovenský vzdelávací systém sprevádza niekoľko kľúčových zmien, od kurikulárnej reformy, cez reformu predprimárneho vzdelávania až po systém nárokovateľných podporných opatrení. Súčasťou všetkých zmien musí byť aj systémová podpora špeciálnych a inkluzívnych pedagógov, ktorí vzdelávajú deti so špeciálnymi potrebami. Chceme a budeme pomáhať opravovať a nastavovať vzdelávací systém pre deti, žiakov a žiačky so špeciálnymi potrebami tak, aby každé dieťa bolo úspešné, šťastné a malo vytvorené bezpečné školské prostredie, od bežných po špeciálne školy.
Aký je rozdiel medzi špeciálnym a inkluzívnym pedagógom?
Špeciálny pedagóg je ten, ktorý má vyštudovanú špeciálnu pedagogiku. Pracuje v škole, v školskom či poradenskom zariadení a má vedomosti a zručnosti ako pracovať so žiakmi so špeciálnymi potrebami.
Inkluzívny pedagóg je ten, ktorý má vyštudovaný akýkoľvek pedagogický smer, vzdeláva deti, žiakov a žiačky so špeciálnymi potrebami, nemá špeciálnopedagogické vzdelanie ale hľadá možnosti ako podporiť svojich žiakov tak, aby im vytváral podporu vo výchove a vzdelávaní.
Čo bude hlavnou náplňou činnosti SÚŠIP?
Tak ako každá stavba musí mať silné oporné piliere, tak i SÚŠIP a jej poslanie stojí na 4 nohách:
HLAS Z PRAXE: Šíriť povedomie o význame a potrebe špeciálnej pedagogiky, inkluzívnej pedagogiky a inklúzie v spoločnosti.
PROFESIJNÝ RAST: Podporovať profesijný a osobnostný rast špeciálnych pedagógov, inkluzívnych pedagógov a iných profesií, s ktorými špeciálni a inkluzívni pedagógovia spolupracujú.
LEGISLATÍVA: Podieľať sa na tvorbe, pripomienkovaní a zavádzaní legislatívnych zmien.
SPOLUPRÁCA : Vytvárať podmienky na multidisciplinárnu spoluprácu špeciálnych pedagógov a inkluzívnych pedagógov, vrátane akademickej sféry, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou praxe všetkých odborníkov.
Prečo by sa mali pedagógovia pridať do Slovenskej únie špeciálnych a inkluzívnych pedagógov?
Špeciálny či inkluzívny pedagóg je tá najlepšia vec, ktorá sa deťom na ceste vzdelania môže stať. Je tu pre ne keď stúpajú, i vtedy keď na svoje školskej ceste padajú na kolená. Neprestane im poskytovať podporu, nech sa deje čokoľvek. Avšak i on si zaslúži mať niekoho, kto v neho bude veriť a podá mu pomocnú ruku a vytvorí bezpečné prostredie vždy, keď to bude potrebné. Sme v tom spoločne. Jeden pre druhého v SÚŠIP.